کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

معرفی کتاب این جا مال من است

معرفی کتاب: این‌جا  مال من است


"این‌جا مال من است" کتابی مصور و رنگی ویژۀ کودکان است که داستان آن به‌صورت تصویری روایت می‌شود. ژروم رویی‌لیر در این کتاب، پسرکی را نشان می‌دهد که یک خط دور خودش کشیده و دنیای خود را از بقیه جدا می‌کند. او نمی‌خواهد کسی از بیرون، وارد فضایی بشود که او برای خود مشخص کرده است. حلزون، درخت، ابرها، باد و... هر کدام به‌شکلی، از خط و مرز او می‌گذرند و هر بار پسرک با عصبانیت آن‌ها را بیرون می‌کند. در نهایت، پسرکی دیگر می‌خواهد از خط بگذرد و به‌نوعی با او رابطۀ دوستانه برقرار کند؛ که پسرک او را هم پس می‌زند و اجازۀ عبورش را نمی‌دهد. اما پس از مدتی که با خودش فکر می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که خط را پاک کند و به‌دنبالش برود و با او دوست شود و با هم بازی کنند

همۀ داستان بالا، تنها با استفاده از تصاویر بیان می‌شود و تنها چند جمله برای مشخص‌شدن سیر کلی آورده شده است. این مسئله، باعث می‌شود تا مخاطب کودک در کشف معنای داستان، دخیل باشد که این، هم از جهات زبانی و هم از جهت پرورش خلاقیت در کودکان، بسیار مفید است.

ویسنده و تصویرگر این داستان، سعی داشته است تا دست روی دو مفهوم «مالکیت» و «دوستی» بگذارد. ابتدا با مشخص‌کردن یک قلمروی شخصی برای پسرک، تلاش می‌کند تا حس مالکیت کودکان را درک کند و به‌رسمیت بشناسد؛ و سپس می‌کوشد به آن‌ها نشان بدهد گاهی بعضی چیزها، مهم‌تر از این حسّ مالکیت هستند؛ که ارتباط برقرار کردن و پیدا کردن دوست، از جملۀ این چیزهاست. در واقع این کتاب، برای کودکانی که تمایل به انزوا و دوری از اطرافیان دارند و یا کمی در روابط اجتماعی، به‌خصوص ارتباط‌گرفتن با گروه هم‌سالان خود ضعیف به نظر می‌رسند، بسیار قابل‌توصیه است.

تصاویر کتاب، پیچیده و شلوغ نیستند، و در عین حال بسیار جذاب و بامزه طراحی شده‌اند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «این‌جا مال من است» را برای گروه سنی «الف»، یعنی کودکان زیر هفت سال منتشر کرده که البته با توجه به تصویری بودن کتاب، حتی برای کودکان سه-چهار ساله هم مناسب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.