کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

بهره‌گیری از روش‌های خلاق برای جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌ها

در دوره آموزش پیشرفته مهارت قصه‌گویی مطرح شد:

مصطفی رحماندوست در دوره قصه‌گویی پیشرفته خطاب به کتابداران بخش کودک کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابدار می‌تواند با استفاده از روش‌های خلاقانه، بچه‌ها را به کتابخانه جذب کند. از بازی‌ها و روش‌هایی استفاده کند که کودک با میل و رغبت، سایر سرگرمی‌ها را رها کرده و قدم به کتابخانه بگذارد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مصطفی رحماندوست در این جلسه با اشاره به نقش اساسی قصه‌گو در نقل قصه خلاقانه گفت: قصه‌گویی خلاق در هر لحظه، نیاز به ابتکار عمل و نوآوری دارد، بنابراین نقل قصه خلاق، بدون حضور قصه‌گوی خلاق ممکن نیست. قصه‌گو تا زمانی که به خلاقیت درون خود پی نبرده است، نمی‌تواند قصه خلاق تعریف کند. 

مدرس دوره آموزش پیشرفته مهارت قصه‌گویی با بیان این مطلب که "خلاقیت در همه افراد وجود دارد" به مشارکت کتابداران در بخش کارگاهی این جلسه و ظهور و بروز خلاقیت آنان پرداخت و گفت: در تمرینات بخش کارگاهی به همه شما ثابت شد که خلاق هستید. تخیل خود را تجسم بخشیدید و به نوآوری رسیدید. 

خالق "زیباتر از بهار"، یکی از بزرگ‌ترین نتایج بهره‌مندی از خلاقیت را "حل مسئله" دانست و افزود: خلاق، فردی است که رفتار خلاقانه داشته باشد؛ رفتار خلاقانه، ریشه در نگاه خلاقانه دارد؛ نگاه خلاق، حاصل بهره‌گیری از قدرت تخیل است و فردی که از قدرت تخیل خود به خوبی استفاده می‌کند در نهایت قادر به حل مسائل پیش‌رو می‌شود.   
ادامه مطلب ...

چرا و چگونه شاهنامه بخوانیم

چرا و چگونه شاهنامه بخوانیم؟

دکتر یزدان منصوریان

 لیزنا، دکتر یزدان منصوریان، دانشیار دانشگاه خوارزمی: شاهنامه در ادبیات ما مثل دماوند است در میان کوه‌های ایران. قله‌ای نمادین، بلندتر و با شکوه‌تر از همه، که ریشه در خاک دارد و سر به آسمان می‌ساید. هم غرورآفرین و زیباست؛ هم بزرگی و عظمتش آدم را مرعوب می‌کند. در نتیجه دماوند را می‌ستاییم ولی بسیاری از ما خیال صعود به آن نداریم. شاهنامه هم برایمان وضعیتی مشابه دارد. از یک سو می‌گویم شناسنامهء ملی ماست؛ راوی ریشه‌ها و اسطوره‌های ماست، مایه مباهات فرهنگ ایرانی در ادبیات جهان است؛ اما از سوی دیگر بعید است آن را بخوانیم. شاهنامه یکی از آثار کلاسیک است و به تعبیر مارک توآین: اثر کلاسیک کتابیست که همه آن را تحسین می‌کنند، ولی هرگز آن را نمی‌خوانند! 

ادامه مطلب ...

هنرمندان کتابخوان

جادویی ترین وقت گذرونی شخصی که به واسطه آن می توان به جهان دیگری قدم گذاشت و پادشاه آن شد، کتابخوانی است.


 

اولین کتابی که رامبد جوان خوانده "تن تن" است و حالا کتاب "تلخ مثل عسل" را پیشنهاد می دهد و می گوید: من عاشق کتابخوانی هستم، حالا چه برای خودم چه برای دیگری. هر دو حالت واقعا برایم لذت بخش است. حتی اکر تمام شبانه روز را صرف مطالعه کنم، بسیار لذت می برم. در واقع جادویی ترین کار دنیا کتابخوانی است. اصولا کتاب همیشه جزو غذاهای روزانه  وفرهنگی من است. اغلب قصه و داستان می خوانم. هیچ وقت نیست کتابی برای خواندن در دست نداشته باشم. جادویی ترین وقت گذرونی شخصی که به واسطه آن می توان به جهان دیگری قدم گذاشت و پادشاه آن شد، کتابخوانی است. متاسفانه قصه خواندن در جامعه ما نادیده گرفته شده، اما وظیفه هر کدام از ماست که کتاب خواندن را به دیگری سرایت دهیم. وقتی سواد نداشتم پدر، مادر و خواهرم برایم کتاب می خواندند. اولین کتابی که خودم خواندم کتاب "تن تن" بود. یادم می آید زمان کودکی سرماخورده بودم، روی تخت راز کشید ه بودم، پدرو مادرم بالای سرم آمدند یک لحظه احساس کردم پدرم بسته ای را پایین تختم گذاشت. وقتی آن را باز کردم، متوجه شدم مجموعه کتاب های "تن تن" است. خیلی خوشحال شدم و خوشحال شدم و حالم جا آمد. در واقع قصه های تن تن هم آن موقع و هم حالا، حالم را خوش می کند.

منبع: روزنامه اصفهان زیبا

قورباغه ات را ببوس

گاهی اوقات برای موفقیت در زندگی می بایست کارهایی کرد که به ظاهر خوشایند نیست. گاهی باید قورباغه ات را ببوسی.

نام کتاب " قورباغه ات راببوس" نوشته برایان و کریستیانا تریسی از قصه عامیانه قدیمی گرفته شده است  که شاهزاده خانمی برای رسیدن به رویای ازدواج با شاهزاده خوش رو، قورباغه ای را که تحت طلسم جادوگر بوده است می بوسد و به آرزوی خود میرسد و نتیجه میگیرد که هر انسانی در طول زندگی باید قورباغه اش را که فرصت های زندگی او هستند ببوسد.



این کتاب برای کسانی است که واقعا می خواهند محدودیت ها را کنار بگذارند و زندگی رویایی خود را به واقعیت تبدیل کنند. این کتاب نشان می دهد چگونه احساسات منفی را کنار بگذاریم و عملکرد بالایی داشته باشیم و چگونه به فرد کاملا خوشبین و مثبتی تبدیل شویم.

کتاب قورباغه ات را ببوس در دوازده فصل به بررسی عوامل و راه های رسیدن به موفقیت می پردازد

فهرست مطالب این کتاب عبارت است:

فصل 1: هفت حقیقت درباره شما

فصل 2: شاهزاده خوش قیافه خود را تصور کنید

فصل 3: به چهر قورباغه تان خیره شوید

فصل 4: برکه قورباغه های زشت را تمیز کنید

فصل 6: آب برکه را عوض کنید

فصل 7: در جستجوی زیبایی در قورباغه ها باشید

فصل8: با  اطمینان به جلو بجهید

 

کتابخوانان عزیز جهت دانلود این کتاب می توانید اینجا را کلیک نمایید.

به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بفرمایید عصرانه به صرف شاهنامه

فردوسی با خلق حماسه عظیم خود دو فرهنگ ایران و اسلام را به بهترین شکل ممکن در آمیخت. اهمیت شاهنامه تنها در جنبه ادبی و شاعرانه آن خلاصه نمی شود و پیش از آنکه مجموعه ای از داستان های منظوم باشد، تبار نامه است که بیت بیت و حرف به حرف آن ریشه در اعماق آرزوها و خواسته ای جمعی ملتی کهند دارد؛ ملتی که در همه ادوار تاریخی، نیکی و روشنایی را ستوده و با بدی و ظلمت در ستیز بوده است.



در همین راستا و به همت مدیریت امور کتابخانه ها و سالن های مطالعه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، 25 اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، ویژه برنامه ای با عنوان " عصرانه به صرف شاهنامه" از ساعت 18 الی 22در مجموعه فرهنگی باغ غدیر ویژه عموم مردم برگزار می شود. 

این ویژه برنامه با محوریت شاهنامه و آشنایی شهروندان با شاهنامه خوانی، ادبیات کهن و اسطوره ها، برنامه ها ی متفاوت را برای کودکان برگزار می کند. شرکت در این ویژه برنامه که با حضور و سخنرانی دکتر کردی، رییس مرکز خلاقیت مالزی برگزاری می شود، برای عموم مردم آزاد و رایگان است.

علاقه مندان برای شرکت در این ویژه برنامه می توانند روز جمعه 25 اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 18 الی 22 به مجموعه فرهنگی باغ غدیر اصفهان واقع در یابان علامه امینی مراجعه نمایند.

منبع: روزنامه اصفهان زیبا