کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

پیام و پوستر روز جهانی کتاب کودک در سال ۲۰۲۲ / ۱۴۰۱

دوستداران ادبیات و ادبیات کودک دوم آوریل، تولد هانس کریستین اندرسن، را به عنوان «روز جهانی کتاب کودک» گرامی می‌دارند. هر سال دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جهانibby  این فرصت را غنیمت می‌شمارد و با انتشار پیام و پوستری نقش بی‌بدیل کتاب‌ها را در زندگی کودکان یادآور می‌شود.

شاخه‌ی ملی ایبی در کانادا عهده‌دار تهیهی پوستر و پیام روز جهانی کتاب کودک سال ۲۰۲۲ بود. تصویرگر پوستر امسال «جولی فلت» هنرمند کانادایی است و پیام زیبای این روز با عنوان «داستان‌ها چون بال هستند، یاری‌مان می‌کنند که روز‌به‌روز اوج بگیریم» به قلم ریچارد ون کمپ نویسنده‌ی کانادایی نوشته شده است.

این پیام به رسم هر سال از سوی شورای کتاب کودک ترجمه و در دسترس علاقه‌مندان گرفته است:

خواندن آزادی است. خواندن نَفَس است.

کتاب خواندن این امکان را به ما می‌دهد که دنیای‌مان را جور دیگری ببینیم.

ما را به دنیایی دعوت می‌کند که هیچ‌وقت دل‌مان نمی‌خواهد ترک‌اش کنیم. خواندن به روح ما امکان می‌دهد رویاپردازی کنیم.

می‌گویند کتاب دوست همیشگی ماست؛ من هم با این گفته موافقم.

جهان کاملِ ما فقط زمانی بزرگ می‌شود که داستان بخوانیم.

داستان‌ها بال‌هایی‌هستندکه یاری‌تان می‌کنند روزبه‌روز بیش‌تر اوج بگیرید، پس کتاب‌هایی را پیدا کنید که با روح و قلب و ذهن‌تان حرف می‌زنند.

داستان داروست، شفابخش است، آرامش‌دهنده است، الهام‌بخش است، آموزنده است.

درود بر داستان‌نویسان و خوانندگان و شنوندگان!

درود بر کتاب که دارویی است برای جهانی بهتر و روشن‌تر.

(ترجمه به فارسی: سعید متین)

 منبع: سایت کتابک

نهمین پیش نشست همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی برگزار می شود:

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، نهمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها، روز چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه با موضوع «تلاش کتابخانه‌های عمومی برای فردای بهتر: مواجهه کتابخانه‌های عمومی با چهار چالش بزرگ» به میزبانی شهر شیراز برگزار می‌شود.

این نشست با حضور و سخنرانی لویدا گارسیا فبو، مشاور بین‌المللی کتابداری و رئیس سابق انجمن کتابداری آمریکا و به دبیری لیلی سیفی، دانشیار دانشگاه بیرجند و دبیرعلمی همایش اجرا می‌شود. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰ از طریق صفحه اسکای‌روم به آدرس skyroom.online/ch/farspl/farslib اقدام کنند. همچنین این نشست از صفحه آپارات نهاد www.aparat.com/iranpl، پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد www.iranpl.ir و صفحه اینستاگرام نهاد@iranlibraries به صورت زنده پخش خواهد شد.

گفتنی است، هشت پیش‌نشست نخست این همایش نیز تاکنون با موضوعات «اصول طراحی خدمت در کتابخانه‌های عمومی: توجه به نیاز و رضایت مشتری»، «رویکرد سیاستگذاران به توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی»، «پیوند زیربنایی خدمات‌رسانی کتابخانه‌های عمومی با صلح و حقوق بشر»، «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی»، «طراحی خدمات فرانهادی»، نقش فعالیت‌های داوطلبانه در توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی پاکستان»، «امکانات الهام‌بخش در کتابخانه ‌عمومی کوینزلند استرالیا» و «کتابخانه‌ها در خدمت نسل‌ها؛ کتابداری در صربستان در دوران همه‌گیری کووید ۱۹» با حضور استادان ملی و بین‌المللی برگزار شده ‌است.