کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

برگزاری نشست کتابخوان در کتابخانه کوثر دولت آباد

در تاریخ بیست و دوم فروردین ماه ساعت 10 صبح به مناسبت مبعث پیامبر اکرم (ص) نشست کتابخوان با حضور جمعی از بانوان خانه دار علاقمند به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه کوثر دولت آباد برگزار شد. در این نشست کتابهای «محمد (ص) در اروپا» توسط زری محقق، «سیره صحیح پیامبر اعظم» توسط ام البنین داوری، «حکایت نامه پیامبر» توسط عصمت ربیع، «زندگانی پیامبر اکرم در قرآن (ص)» توسط الهه ارفع الرفیعی، «اسوه اعظم: زندگینامه پیامبر اعظم حضرت محمد» توسط فاطمه حسینی و «سلام بر خورشید داستان درخشان زندگی خاتم پیامبران» توسط زهرا کمالی معرفی شدند.



گردهمایی مادران خانه دار با محوریت سبک زندگی نبوی همراه با معرفی کتب پیامبر مهربانی

کتابخانه کوثر دولت آباد در روز 22 فروردین ماه 1397 اقدام به برگزاری گردهمایی مادران خانه دار با محوریت سبک زندگی نبوی با مولفه های مهربانی، امانت داری نمود. در این گردهمایی که با حضور 20 نفر از بانوان خانه دار برگزاری گردید، تلاش شد تا با تکیه بر منابع معتبر، سنت و سیره نبوی به بانوان معرفی و با ذکر مثال های عینی و ملموس از اخلاقیات آن حضرت، چگونه زیست و چگونه سعادتمند شدن به شرکت کنندگان در این گردهمایی ارائه گردد. همچنین منابع مرتبط با موضوع این گردهمایی نیز جهت آشنایی هر چه بیشتر مادران با کتب پیامبر مهربانی ها به نمایش گذاشته و در اختیار بانوان قرار داده شد و در نهایت این برنامه با ذکر صلوات و پذیرایی به اتمام رسید.


بازدید دانش آموزان از کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

روز چهارشنبه مورخ 22 فروردین ماه کتابخانه کوثر دولت آباد میزبان دانش آموزان مدرسه ابتدایی شهید آیت اله دستغیب دولت آباد به همراه مادرانشان بود. در این بازدید کودکان با بخشهای مختلف کتابخانه، انواع منابع موجود در کتابخانه، نحوه عضویت، شرایط استفاده از کتابخانه و امانت کتاب از کتابخانه آشنا شدند. همچنین کتابداران کتابخانه در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی در خانواده ها برای مادران صحبت نمودند. در پایان کودکان با تشکیل قطار شادی از بخشهای مختلف کتابخانه بازدید کردند و لحظات شادی را در کتابخانه سپری کردند.


 

معرفی کتاب این جا مال من است

معرفی کتاب: این‌جا  مال من است


"این‌جا مال من است" کتابی مصور و رنگی ویژۀ کودکان است که داستان آن به‌صورت تصویری روایت می‌شود. ژروم رویی‌لیر در این کتاب، پسرکی را نشان می‌دهد که یک خط دور خودش کشیده و دنیای خود را از بقیه جدا می‌کند. او نمی‌خواهد کسی از بیرون، وارد فضایی بشود که او برای خود مشخص کرده است. حلزون، درخت، ابرها، باد و... هر کدام به‌شکلی، از خط و مرز او می‌گذرند و هر بار پسرک با عصبانیت آن‌ها را بیرون می‌کند. در نهایت، پسرکی دیگر می‌خواهد از خط بگذرد و به‌نوعی با او رابطۀ دوستانه برقرار کند؛ که پسرک او را هم پس می‌زند و اجازۀ عبورش را نمی‌دهد. اما پس از مدتی که با خودش فکر می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که خط را پاک کند و به‌دنبالش برود و با او دوست شود و با هم بازی کنند

همۀ داستان بالا، تنها با استفاده از تصاویر بیان می‌شود و تنها چند جمله برای مشخص‌شدن سیر کلی آورده شده است. این مسئله، باعث می‌شود تا مخاطب کودک در کشف معنای داستان، دخیل باشد که این، هم از جهات زبانی و هم از جهت پرورش خلاقیت در کودکان، بسیار مفید است.

ویسنده و تصویرگر این داستان، سعی داشته است تا دست روی دو مفهوم «مالکیت» و «دوستی» بگذارد. ابتدا با مشخص‌کردن یک قلمروی شخصی برای پسرک، تلاش می‌کند تا حس مالکیت کودکان را درک کند و به‌رسمیت بشناسد؛ و سپس می‌کوشد به آن‌ها نشان بدهد گاهی بعضی چیزها، مهم‌تر از این حسّ مالکیت هستند؛ که ارتباط برقرار کردن و پیدا کردن دوست، از جملۀ این چیزهاست. در واقع این کتاب، برای کودکانی که تمایل به انزوا و دوری از اطرافیان دارند و یا کمی در روابط اجتماعی، به‌خصوص ارتباط‌گرفتن با گروه هم‌سالان خود ضعیف به نظر می‌رسند، بسیار قابل‌توصیه است.

تصاویر کتاب، پیچیده و شلوغ نیستند، و در عین حال بسیار جذاب و بامزه طراحی شده‌اند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «این‌جا مال من است» را برای گروه سنی «الف»، یعنی کودکان زیر هفت سال منتشر کرده که البته با توجه به تصویری بودن کتاب، حتی برای کودکان سه-چهار ساله هم مناسب است.

کتاب است که کوچک را بزرگ می‌دارد!

برگردان سارا یوسف‌پور

پیام و پوستر روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۸ با شعار « کتاب است که کوچک را بزرگ می‌دارد!» از سوی شعبه‌ دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در لاتویا منتشر شد.

پیام امسال روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۸ را اینس زاندره، شاعر و نویسنده لاتویایی را نوشته است. زاندره تا کنون نویسنده بیش از سی کتاب برای کودکان و نوجوانان و از فعالان عرصه ادبیات کودکان بوده استروز جهانی کتاب کودک، ۲ آوریل ۲۰۱۸ برابر با ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ در  سراسر دنیا برگزار می‌شود.

در زیر بخشی از متن پیام اینس زاندره را برای روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۸ می خوانید.

در یک کتاب، کوچک همیشه بزرگ داشته می‌شود، نه این که بی‌درنگ او را به مرزهای بزرگسالی برساند. کتاب رازی است که چیزی نامکشوف یا چیزی فراتر از دسترس را می‌توان در آن یافت، چیزی که خوانندگان در یک سن مشخص، با ذهن خود نمی‌توانند درک کنند، اما در آگاهی‌شان به شکل نقشی حک می‌شود و به کنش ادامه می‌دهد حتا اگر به طور کامل درک نشده باشد. گاهی یک کتاب تصویری می‌تواند برای بزرگسالان، به شکل صندوقچه‌ی گنج دانایی و فرهنگ عمل کند، درست همان‌گونه که کودکان می‌توانند کتابی را که ویژه‌ی بزرگسالان است بخوانند و داستان خود را درآن بیابند، داستانی که به زندگی در حال شکوفایی آنان اشاره دارد. متن فرهنگی، بستری برای نقش‌پذیری افراد در آینده فراهم می‌کند و در عین حال بستری است برای تجربه‌هایی که افراد باید برای بقای خود از سر بگذارنند و از این راه کلیت خود را پاس بدارند.

کتاب کودک، دلالت بر حرمت بزرگیِ کوچک‌ترها دارد. بر جهانی که هر بار از نو، با جدیتی زیبا و بازیگوشانه‌ آفریده می‌شود، که بدون آن، هر چیزی، از جمله ادبیات کودکان، تنها مشغولیتی بیهوده است.

کوتاه سخن:کتاب، کوچک‌ترها را برمی‌انگیزاند که جهان می‌تواند قاعده‌مند باشد و هرکسی جایگاه یکتای خود را در آن داشته باشد. همه چیز در راه این هدف است. سازمان‌یابی ریتمیک یک متن، ردیف‌‌های حروف و طراحی صفحه، اثرگذاری یک کتاب به عنوان یک کلیت که به خوبی ساختار یافته است. بزرگ در کوچک خود را بروز می‌دهد و ما این الگو را در کتاب کودک به کار می‌گیریم. کتاب رازی است که چیزی نامکشوف یا چیزی فراتر از دسترس را می‌توان در آن یافت. کتاب کودک، دلالت بر حرمت بزرگیِ کوچک‌ترها دارد.

منبع : سایت کتابک