کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

یادداشت دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

متن کامل یادداشت بیست و نهم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

بنام آن که جان را حکمت آموخت

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با اهداء سلام و احترام

قبل از هر سخنی مبعث پیامبر اکرم(ص)، رسول معرفت و محبت و عدالت را به همة شما همکاران عزیز تبریک می‏گویم و از خداوند متعال طلب می‏کنم تا به همة ما توفیق دهد که از درس‌های پیامبر اعظم(ص) بهره بگیریم و در راه سعادت و کمال فردی و اجتماعی گام برداریم و کمک کنیم تا جامعه‌ ما به جامعه‏ای الگو برای بشریت امروز که با دشواری‌ها و مشکلات فراوان مادی و معنوی و معرفتی دست به گریبان است تبدیل شود. ان شاء الله


اما چند نکته درباره نهاد

1- با تلاش فراوان همکاران معاونت برنامه‌‏ریزی، معاونت اداری - مالی، حراست و گزینش نهاد، کار تکمیل و بررسی مدارک مربوط به آزمون سال94 در مراحل پایانی است و امیدوارم فهرست اسامی پذیرفته‏شدگان در گزینش در دو گروه تا پایان اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری اعلام و حداکثر ظرف یک ماه پس از آن این عزیزان در نهاد مشغول به خدمت شوند. ان شاء اللّه 

 

2- با لطف خداوند متعال و تلاش مسئولین سازمان شهرداری‌‏های کشور و نهاد کتابخانه‏ها‌، خوشبختانه در هفته‌های اخیر تفاهم‏نامه‏ای در جهت تحقق ماده 6 قانون نهاد و ماده 64 قانون الحاق موادی به قانون بودجه کشور مورد توافق قرار گرفت تا مشکل دیرپای نهاد در اخذ نیم درصد درآمدهای شهرداری‏های سراسر کشور به نحو مناسبی حل و فصل شود. 

بدیهی است همچنان مشکل عدم دراَمد برخی از شهرهای مناطق محروم در کشور صرفاً بر طبق ماده 18 قانون و از محل بودجة مرکزی نهاد و مازاد دیگر درآمدها حل خواهد شد.


3- همانطور که از طریق رسانه‏های گروهی اطلاع دارید همچنان هیچیک از دستگاههای دولتی به دلیل عدم تصویب و ابلاغ بودجه سال 1395 از سوی مجلس شورای اسلامی، مبادرت به صدور احکام کارگزینی جدید نکرده‏اند و این کار صرفاً پس از ابلاغ قانون بودجه و اعلام ضرایب مربوطه از سوی مراجع قانونی صورت می‏پذیرد. البته در نهاد نیز هرگونه افزایش حقوق و مزایا اولاً بر اساس قوانین مربوطه انجام می‏شود و ثانیاً زمان محاسبه حقوق و مزایای سال جدید از ابتدای سال خواهد بود.


ضمناً همکاران عزیز بدانند در سال جاری نیز مزایایی چون بهره‏وری و ... ادامه خواهد یافت امّا قطعاً به صورتی که عدالت اجرا شود و تبعیض میان شهرهای برخوردار و شهرهای نیمه برخوردار یا محروم صورت نگیرد. زیرا غیر از آنچه طبق مصوبات قانونی به مناطق محروم یا مرزی تعلق می‏گیرد در سایر دریافتها مانند دیگر دستگاه‏های اجرایی نباید میان کارکنان دستگاه‏ها تبعیض وجود داشته باشد.


همچنین تغییرات قابل توجهی در قرارداد کتابداران و همکاران عزیز انجمنی و روستایی در دست بررسی است که امیدوارم بزودی نتیجة آن در قراردادهای جدید این عزیزان صورت گیرد.

4- خوشبختانه با تلاش و فعالیت مسئولین ذیحسابی و مالی و اداری نهاد مشکل جزئی پرداخت حق مرزی سال 1394 برطرف شد و مجموع معوقات سال 1394 کتابداران و همکاران شهرهایی که طبق مصوبة دولت محترم مشمول این حق می‏شوند به زودی به حساب آنان واریز می‏گردد.

5- امّا مهمترین خبر آن که پس از حدود یک سال مشورت و همفکری و جلسات متعدد کارشناسی سرانجام ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی نهاد در تمامی رده‏ها تهیه و طبق ماده 3 و تبصرة قانون تأسیس به تصویب هیأت امنای محترم نهاد و روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری به تأیید و امضای رئیس محترم هیأت امنای نهاد رسید و مشکل عدم تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات تفصیلی نهاد در هیأت امنا که در چند سال اخیر مانع برخی اصلاحات و امور لازم در نهاد بود برطرف شد.


در اسرع وقت کارگروهی در نهاد وظیفة تطبیق وضع فعلی با ساختار و تشکیلات مصوب جدید را انجام داده و تمامی احکام و سلسله مراتب نهاد مطابق با این ساختار تجدید سازمان خواهد شد. ان شاء الله

6- پس از اتمام یک دورة کامل تماس حقیر با تمامی همکاران و کتابداران از 15 فروردین 1394 تا 15 فروردین 1395 برای تبریک تولد ایشان و برقراری موفق تماسها در بیش از 95% که مایة رضایت عمومی همکاران گردید، در سال جاری با بیش از 2200 کتابخانه نهاد تماس خواهم گرفت و از وضعیت و مشکلات اساسی آنها به طور مستقیم کسب اطلاع می‏کنم و بلافاصله با ابلاغ مشکلات مهم کتابخانه‏ها به معاونین و مدیران محترم نهاد، تلاش برای رفع مشکلات آغاز می‏شود.


امیدوارم به تدریج و ظرف سال جاری بسیاری از مشکلات کتابخانه‏ها از نظر منابع، تجهیزات، وضعیت سرمایش و گرمایش و .... برطرف شود. ان شاء الله 

7- خوشبختانه به همت کتابداران و همکاران نهاد و با همکاری عموم اهل کتاب و فرهنگ و مدیران و مسئولین شهری تا پایان سال 1394 مجموعاً 1250 نشست کتاب‏خوان در سراسر کشور برگزار گردید که باعث افتخار نهاد است.


در سال جاری علاوه بر ادامة نشست‏های کتاب‏خوان، نشست‏های کتاب‏خوان تخصصی، اختصاصی، و همچنین پویش کتاب‏خوان مجازی در دستور کار نهاد قرار گرفت که امیدوارم تمامی این برنامه‏ها که صرفاً با همت شما کتابداران و همکاران تلاشگر صورت می‏گیرد موجب ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور شود.


در برنامه‌های سال جاری آنچه مهم است برنامه‏ریزی با کمترین هزینه و بیشترین فایده است. بعنوان مثال آنچه از نشست‏های کتاب‏خوان کتابخانه‏ای انتظار می‏رود برگزاری جمع‏های چند نفره از اعضاء با محوریت کتابدار آن کتابخانه است که به راحتی قابل انجام است و نیاز به تشریفات و حتی مجوزهای معمول ندارد.


همچنین شرکت در پویش کتاب‏خوان مجازی که موضوعی است که امروزه با فناوری‏های جدید که معمولاً با گوشی‏های همراه کتابداران و همکاران و اعضاء قابل حصول است. انتظار این خدمتگزار کوچک شما آن است که از هر طریق در ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی سهمی داشته باشید و امیدوارم علاوه بر آثار محسوس در جامعة کشور عزیزمان، از اجر معنوی نیز برخوردار گردید.

                                                                                                                      و من اللّه التوفیق

                                                                                                                     علیرضا مختارپور

                                                                                                                           دبیرکل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.