کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

باید کلینیک کتاب دایر کنیم

دکتر اسماعیل آذر:
باید کلینیک کتاب دایر کنیم
دکتر اسماعیل آذر در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن اشاره به نشست کتاب‌خوان این طرح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید مراقب بود که این طرح دچار آسیب نشود، یعنی اینطور نباشد که هر کسی که هر کتابی دلش خواسته را خوانده و بعد تفکری را که خودش دوست داشته پیرامون آن کتاب با نقد کردن ابراز کند این ممکن است برای یک نفر مفید باشد ولی آن سلیقه و نظر برای نفری دیگر مفید نباشد.

وی افزود: ممکن است یک نفر کتاب بوف کور صادق هدایت را بخواند و محصولی که برداشت کرده است را برای چند نفر دیگر بیان می‌کند در حالی که ممکن است مخاطب آن در سنی نباشد که کتاب به درد او بخورد و یا حتی افسردگی را در او تعمیق کند.  

وی ضمن مفید دانستن این طرح در خصوص راهکارهای افزایش مطالعه تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که در کشور باید کلینیک کتاب داشته باشیم و گره آن تنها با حضور متخصصان و دانشمندان باز می‌شود.

مجری برنامه تلویزیونی مشاعره بیان داشت: اگر طرح ها کارشناسی نباشد تنها مانند یک شهابی می‌درخشند و زود خاموش می‌شوند. یک طرح باید اصول داشته باشد که اصول یک طرح در نهاد کتابخانه‌ها باید تامین پذیر باشد.

آذر با بیان اینکه هر کاری در ارتباط با فرهنگ مردم حتی اگر کوچک هم باشد مفید است، گفت: بنابراین بدون شک طرح نشست کتاب‌خوان نیز مفید خواهد بود ولی همانطور که می‌دانید افراد مختلف کتاب‌های مختلف می‌خوانند و وظیفه نهاد کتابخانه‌ها این است که روی موج کتابخوانی سوار شود و جامعه را به سمت صلاح ببرد تا مثلا اگر کسی در حوزه ادبیات کتاب خواست، او را راهنمایی کند و بدون شک این طرح حرکت ابتدایی این مسیر است که می‌تواند در آینده گام‌های بزرگ تری را بردارد.

وی در پایان اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید طرح های ملی انجام دهیم و اگر امکانش نیست باید در یک شهر و حتی یک منطقه از یک شهر انجام شود و بعد اگر موفقیت آمیز بود آن را گسترش دهند تا به عنوان یک طرح ملی انجام شود.

گفتنی است، نخستین نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با عنوان "کتاب‌خوان"، روز چهار شنبه 27 خرداد ماه، ساعت 16 الی 18 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.