کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

ترویج کتابخوانی در نشست‌های «کتابخوان» موثرتر از سایر رسانه‌های جمعی خواهد بود

 Image result for ‫کتابخوانی‬‎

مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر کتاب‌های کودک و نوجوان درباره برگزاری سلسله نشست‌های «کتابخوان» گفت: در بین تمام رسانه‌های جمعی که در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیت می‌کنند، ارتباط چهره به چهره و دیدار حضوری با مخاطبان برای معرفی کتاب، به مراتب تأثیر مفیدتری نسبت به رادیو، تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی خواهد داشت.  

 

 مصطفی رحماندوست در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تأکید بر ضرورت ارائه و به اجرا درآوردن طرح‌های مفید در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: متأسفانه سطح مطالعه در جامعه ما به قدری پایین است که ما هر کاری در جهت نزدیک کردن مردم به کتاب انجام دهیم، حتی اگر کم فایده هم باشد، لازم و مؤثر خواهد بود.

وی افزود: امسال یک رمان خوب از نمایشگاه کتاب تهران تهیه کردم، اما علی رغم اینکه این رمان اثر یک نویسنده معتبر، مترجم شناخته شده و ناشری مهم بود، متأسفانه با تیراژ 700 نسخه منتشر شده بود. بنابر این از کتاب گفتن و درباره آن کوشیدن نیازی ضروری برای جامعه است.

رحماندوست با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های «کتابخوان» گفت: اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ترتیب دادن سلسله نشست‌هایی برای معرفی کتاب، که در آن علاقمندان و فعالان حوزه کتاب در محفلی صمیمانه برای مطالعه گرد هم می‌آیند، بدون شک اقدامی موثر در ترویج کتابخوانی خواهد بود.

این شاعر شناخته شده کشور همچنین درباره ویژگی‌ شاخص این طرح نیز گفت: در بین تمام رسانه‌های جمعی که در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور فعالیت می‌کنند، دیدار حضوری و ارتباط چهره به چهره با مخاطبان برای معرفی کتاب که در این نشست‌ها انجام می‌شود، به مراتب تأثیر مفیدتری نسبت به رادیو، تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حضور پدیدآورندگان کتاب در این نشست‌ها کمک شایانی به پیشبرد اهداف آن خواهد کرد، گفت: در همه کشورهای پیشرفته دنیا انرژی بسیاری صرف دیدار حضوری مردم با نویسندگان، مترجمان و منتقدان می‌شود و طبیعتا استقبال بسیاری هم از این نشست‌ها به عمل می‌آید.

رحماندوست ادامه داد: من اهمیت این موضوع را در برخی از این کشورها از نزدیک لمس کرده‌ام؛ بطوریکه در مراسم جشن امضای یکی از کتاب‌هایم که در ایتالیا ترتیب داده شده بود، تیم برگزار کننده مراسم علاوه بر تقبل تمام هزینه‌های رفت و آمد و اقامت من، هزینه‌های بسیار زیادی را برای برگزاری این مراسم و ارتباط با مخاطبان با کتاب صرف کردند.

این شاعر با اشاره به دیگر ویژگی‌های برگزاری نشست «کتابخوان» گفت: در این طرح معرفی کنندگان با ارائه دیدگاه‌هایی تازه و بیان تجربه‌های شخصی خود از مطالعه یک کتاب نیز می‌توانند در ترغیب مردم به کتابخوانی بسیار موثر باشند.

وی در پایان با ارائه پیشنهادی به برگزار کنندگان این طرح، گفت: پیشنهاد من این است که به دنبال اجرای این طرح، یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی درباره بازدهی آن انجام شود، تا در صورت توجیه اقتصادی و فرهنگی آن، در گستره جغرافیایی وسیع‌تری به اجرا در بیاید.

گفتنی است، نخستین نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با عنوان "کتاب‌خوان"، روز چهارشنبه 27 خرداد ماه، ساعت 16 الی 18 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.