کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

رعایت نکردن بهداشت فردی سبب ایجاد بیماری عفونی و اسهال است/آب تمام استان سالم است

 رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: هیچ جای نگرانی برای مردم وجود نداشته و نیاز به استفاده از بطری‌های آب نبوده، در تمام دنیا با شروع فصل گرما، بیماری اسهال شیوع پیدا می‌کند و مصرف سبزیجات، صیفی‌جات و میوه‌جات ناسالم و رعایت نکردن بهداشت فردی سبب ایجاد بیماری عفونی و اسهال می‌شود.

به گزارش تبسم ، غلامحسین صدری ظهر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون بیماری شیگلوز که در برخی شهرستان‌های استان شایع شده اظهار داشت: تاخیر در برگزاری چنین نشستی با اصحاب رسانه تنها به دلیل تکمیل شدن اطلاعات در مورد این بیماری بوده، هر چند که برنامه رادیویی و تلویزیونی در این خصوص انجام شد .

وی پیرامون این بیماری افزود: در روز ۳۰ فروردین امسال از منطقه سمیرم، بیماری اسهال خونی گزارش شد که بلافاصله آب به عنوان نخستین موضوع فراگیر و در دسترس مردم، مورد آزمایش قرار گرفته و پس از چک شدن نمونه و شاخص‌های سالم سازی به این نتیجه رسیده که به طور یقین آب سمیرم هیچ مشکلی نداشته و ندارد.  

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه از روستاهای اطراف سمیرم نیز این بیماری گزارش شد، تصریح کرد: بنابراین با پراکنده شدن این بیماری، آلودگی آب به طور یقین منتفی شد، همزمان در شهرضا و سپس تعداد محدودی در شهر اصفهان گزارش شد، به دلیل اینکه مناطق گرمسیری استان، خود تولیدکننده سبزیجات بوده این بیماری گزارش نشد به جز شهرستان نائین که موارد بسیار کمی از این بیماری گزارش شد.

وی با اشاره به اینکه از نظر علمی وجود یک اپیدمی و بیماری فراگیر در برخی مناطق تایید شد، خاطرنشان کرد: پس از نمونه‌ گیری از بیماران، وجود میکروبی به نام شیگلوز که سبب اسهال، استفراغ، تهوع و اسهال خونی با تب کم شده به اثبات رسید و نظام درمانی استان با آمادگی کامل به شهروندان سرویس‌دهی کرد و در این زمینه هیچ گونه شکایتی مبنی بر عدم رسیدگی اعلام نشد.

صدری با بیان اینکه خوشبختانه این بیماری از نوع خوش خیم بوده، افزود: اکثر بیماران به صورت سرپایی درمان شده و تنها ۲۵ درصد آنها از ۶ تا ۲۴ ساعت در بیمارستان‌ها بستری شده که تعدادی از این بیماران نیز به دلیل ترس و نگرانی خودشان بستری شدند و تا به امروز هیچ گونه مرگی ناشی از بیماری شیگلوز گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه آب تمام استان سالم بوده، تصریح کرد: هیچ جای نگرانی برای مردم وجود نداشته و نیاز به استفاده از بطری‌های آب نبوده، در تمام دنیا با شروع فصل گرما، بیماری اسهال شیوع پیدا می‌کند و مصرف سبزیجات، صیفی‌جات و میوه‌جات ناسالم و رعایت نکردن بهداشت فردی سبب ایجاد بیماری عفونی و اسهال می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه به احتمال خیلی زیاد سبزیجات عامل اصلی و منبع بیماری شیگلوز است، خاطرنشان کرد: ده‌ها کمیته تخصصی و علمی در دانشگاه و استان در این زمینه تشکیل شده، ارتقا آگاهی، دانش و آموزش به مردم جز راهکارهای اصلی مقابله به این بیماری است.

وی پیرامون راهکارهای مقابله با این بیماری افزود: در حال حاضر این بیماری از راه انتقال فرد به فرد صورت گرفته و رعایت بهداشت فردی بسیار مهم بوده به طوری که افراد باید پس از دستشویی حتما یک تا ۲ دقیقه دستان خود را با آب و صابون بشویند، حتی به خانواده‌ها توصیه کرده که دستگیره درب‌های دستشویی خود را به خوبی بشویند، هرچند که انتقال این بیماری فقط از راه دهان است.

صدری تصریح کرد: در خانواده‌هایی که این بیماری وجود داشته باید مراقبت بیشتری در این زمینه صورت گیرد و از ظروف غذای مشترک نیز استفاده نکنند، در مکان‌هایی که تجمع وجود داشته و عمومی بوده حتما باید دستان خود را چند بار با آب و صابون بشویید، این باکتری حداکثر تا ۳ ساعت زنده می‌ماند.

وی پیرامون سالم سازی سبزیجات خاطرنشان کرد: نخست باید گل‌های موجود در سبزی را از آن جدا کرده سپس سبزی را در محلولی شامل ۳ تا ۵ قطره مایع ظرف شویی در یک لیتر آب رفع کرده و پس از ۵ دقیقه شست‌و‌شو داده و پس از آن سبزی را در محلول‌های استاندارد مانند پرکلرین و براساس دستورالعمل آن به مدت ۵ دقیقه آغشته کرده و دوباره بشویید تا این باکتری حساس که در سطح سبزی بوده به طور کامل از بین برود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: مردم سعی کنند که از سبزیجات و برای احتیاط از سالادهای بیرون از جمله رستوران‌ها استفاده نکنند ولی در صورت استفاده از سالاد با اضافه کردن آبلیمو، سرکه و غیره به دلیل داشتن اسید این میکروب ازبین می‌رود.

وی تصریح کرد: مردم به محض متوجه شدن اسهال به مراکز درمانی مراجعه کرده و بلافاصله پس از درمان شدن، درمان را رها نکرده و استفاده از داروهای تجویز شده را ترک نکنند زیرا دوباره دچار این بیماری می‌شوند و در این زمینه باید حتما براساس دستور پزشک عمل کنند، مادرانی که فرزندان خردسال داشته باید بهداشت فردی را بیش از دیگران رعایت کنند.

صدری در مورد استفاده از پساب‌ها در کشت سبزی افزود: استفاده از پساب‌های فاضلاب برای کشت گیاهان مثمر از جمله سبزی و خوراکی‌های دیگر ممنوع بوده و متاسفانه در برخی مناطق استان، کشاورزان شبانه و مخفیانه این کار را انجام داده و تنها راه مقابله با آن اطلاع رسانی از سوی مردم به مرکز بهداشت منطقه بوده تا پیگیری‌ها لازم را انجام دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه ریزگردها نمی‌توانند عامل این بیماری باشند، تصریح کرد: ریزگردها تنها در این هفته برای استان روی نداده و از قبل نیز وجود داشته، در استان‌های جنوبی کشور این ریزگردها با غلظت بیشتری وجود داشته ولی هیچ بیماری در این استان‌ها گزارش نشده، پس ریزگردها عامل این بیماری نیستند.

منبع: http://tabasomnews.ir/?p=3665

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.