کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد
کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

کتابخانه عمومی کوثر دولت آباد

توصیه های اساسی برای موفقیت در آغاز سال تحصیلی

خواب مطلوب؛ کلید طلایی موفقیت تحصیلی

کمبود خواب دانش آموزان نه تنها باعث چرت زدن آنها در طول روز می شود بلکه در کیفیت تحصیلی نیز تاثیر سوء می گذارد. این در حالی است که شمار دانش آموزانی که به اندازه کافی نمی خوابند همیشه در حال افزایش است. مهم ترین علت این است که شب ها تا دیر وقت مشغول تماشای تلویزیون و بازی های یارانه ای هستند. در نتیجه دانش آموز صبح روز بعد با خستگی به کلاس درس می رود و نمی تواند توجه و تمرکز کافی داشته باشد. در این شرایط که دانش آموز پیشرفت تحصیلی مطلوبی ندارد، والدین نگران می شوند و تصور می کنند کلاس های تقویتی و سختگیری بیشتر در درس خواندن می تواند مؤثر باشد. در حالی که بهتر است در وهله اول علل دقیق این مشکل بررسی شود زیرا در اکثر موارد در کنار خواب ناکافی، تغذیه نادرست نیز مزید بر علت می شود. 

 

صبحانه؛ وعده غذایی بسیار مهم اما فراموش شده

حذف صبحانه از برنامه غذایی روزانه اشتباه بسیار بزرگی است. پس از گذراندن شب و صبحی که با کار و فعالیت همراه است، معده کودک مجبور است 14 ساعت گرسنگی را تحمل کند. در این صورت نزدیک ظهر احساس خستگی می کند و معمولا به سراغ ریزه خوری و تنقلات می رود. در نتیجه، اشتهای چندانی برای ناهار نیز ندارد.

لازم است تا والدین حتما دانش آموز را به خوردن صبحانه کامل و متعادل ملزم کنند. شیرینی جات انتخاب خوبی برای این وعده غذایی نیست و به جای آن بهتر است قندهای کند مانند نان ها و غلات استفاده شود. البته یک لیوان شیر نیز حتما باید در کنار آن باشد.

مراقب باشید!

اگر کودکان بد می خوابند و تغذیه مطلوبی ندارند، مقصر والدین هستند که توجه چندانی ندارند. حتما به این نکات توجه ویژه داشته باشید البته ارتباطات عاطفی درون خانواده را نیز فراموش نکنید. فرصت هایی مانند صرف غذا را مغتنم بشمارید و با فرزندتان صحبت کنید. شب ها قبل از خواب نیز برایش کتاب بخوانید. هنگامی که از مدرسه بازمی گردد، با او ارتباط مؤثر و خوبی داشته باشید. بچه ها به چنین ارتباطات همیشگی و عاطفی نیاز دارند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.